Nieuws

UNIZO’s Elk Talent Aan Boord

“Wij stelden meteen een hr-actieplan op!”

Voor The Renovation Company in Sint-Pieters-Leeuw was een gesprek met UNIZO’s Elk Talent Aan Boord hr-adviseurs een grote meerwaarde. Zij stootten op een aantal uitdagingen waarbij een kijk van een expert nodig was.

Een warm onthaal en een fijne babbel in een stijlvolle ruimte met foto’s van realisaties aan de muur. Meteen merken we waarom het motto van The Renovation Company ‘built with love’ is. ‘Wij werken steeds op maat. Het hele proces, van ontwerp tot opvolging en afwerking van het verbouwproject, wordt door ons uitgevoerd. Zo komt de klant niet voor verrassingen te staan. Onze interieurdesigners zoeken samen met de klant naar een harmonie tussen dromen en realiteit, het budget indachtig’, zegt Katia De Doncker, vennoot bij The Renovation Company. ‘Een persoonlijke begeleiding is daarbij cruciaal’.

Katia maakte kennis met het project Elk Talent Aan Boord van UNIZO via deelname aan een infosessie over langdurig zieke medewerkers. Ze vulde de gratis hr-scan in en kreeg nadien bezoek van hr-adviseurs Lynn D’hoe en Nele Creuwels van UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel. Haar dochter Camille Monsieur, die aan de slag is als jobstudent in de zaak, vormde een fijne extra in het gesprek. Lynn: ‘Na een uitgebreide kennismaking met het bedrijf keken we naar de hr-scan die Katia invulde. Bij het overlopen van het personeelsbeleid werden enkele specifieke hr-uitdagingen snel duidelijk.’

Werkdruk en instroom

Een aantal vacatures staan altijd open bij The Renovation Company, ‘Je weet immers nooit wie er spontaan solliciteert’, benadrukt Katia. De werkdruk voor de projectleiders is de laatste maanden enorm gestegen. Dit geeft ruimte voor een nieuwe aanwerving.
Katia: ‘De grootste instroom in het verleden kwam via mond-op-mond reclame van de huidige medewerkers en contacten op netwerkevents’. Over rekruteren van nieuwe medewerkers brachten de hr-adviseurs vernieuwende inzichten: van het aantrekkelijk maken van de vacature – ‘Wat moet er nu juist in en wordt de doelgroep daardoor aangetrokken?’ – tot de verschillende kanalen – ‘Waar bevindt die potentiële sollicitant zich?’ – die benut kunnen worden. Naast de reguliere vijvers werd er ook gefocust op alternatieven om op in te zetten. Nele speelde hier meteen op in door samen met Katia & Camille out of the box te denken: ‘Aan welke mogelijkheden hebben zij nog niet gedacht en zijn er interessante partners om hen mee in contact te brengen?’

Talent binnen de organisatie houden

Vanaf dat er talent aan boord is, wil je hen natuurlijk zo lang mogelijk houden. Dat begint met een goede onboarding en een sterke opvolging via feedbackgesprekken. Weten welke vragen je kan stellen, is daarbij de sleutel tot succes. Zo kan iedereen op zijn of haar sterktes en talenten blijven inzetten. Soms merk je dat medewerkers extra ondersteuning nodig hebben om hun groei te faciliteren. ‘Coaching van medewerkers is interessant, maar enkel als je weet wat er gecoacht dient te worden’, zegt Lynn.

Ruggensteun

Na het gesprek volgde een hands-on rapport dat goesting gaf om erin te vliegen. En dat vliegen mag je letterlijk nemen want Katia en Camille lieten er geen gras over groeien. Katia: ‘We bedachten meteen een actieplan met prioriteiten en Camille stak een nieuwe onthaalbrochure in elkaar’. Deze zal dienen als basis bij de aanwerving en opstart van nieuwe medewerkers. Katia besluit: ‘Het klankbord en advies dat jullie boden, is een goede ruggensteun en daagt ons uit om verder aan de slag te gaan!’

TEKST: Nele Creuwels
FOTO: Studio Dann
ORIGINEEL BERICHT: ZO magazine juli 2022